2010. február 23.

TwitterBook


Ahogyan megígértem, jön a TwitterBook írás. Figyelem! Nem kritika, és nem is ismertető következik. Sokkal inkább egy kis önként vállalt reklám hogy miért érdemes elolvasni


Talán nem kell bemutatni a Twitter-t, de nem árt egy kis összefoglaló. Alapvetően 140 karakterből álló üzenetek megosztására alkalmas oldal, ami aszinkron társalgást tesz lehetővé. Azaz szabadon eldönthetjük kinek az üzeneteit szeretnénk olvasni, illetve mások szabadon köethetnek minket. (A spamek elkerülése végett lehet blokkolni is a nem kívánt követőket.) Önmeghatározása szerint mikroblog szájt, hiszen hasonlóan a hagyományos blogokhoz bejegyzéseket tehetünk rajta közzé. 2006-os indulása először sokakat magával ragadott, de azután csak lassan indult be és igazából két évvel ezelőtt kezdtek rákapni a felhasználók.


Mi ennek a lassú beindulásnak az oka? Nos én is elkezdtem tweetelni a kezdet kezdetén, jobban mondva a haverokkal beszélgetni. No erre nem jó. Két hét alatt meguntam és hagytama fenébe az egészet. Aztán teltek az évek és egyre több helyen (főleg a Figyelőben) olvastam hogy milyen fasza dolog ez a Twitter. A social media marketing igazi nagy valamilye. No megint fel a twitter-re, de nem éreztem rá most se. Aztán jön a BCS magazin és az is áradozik róla. Valami bajom van??? Elkezdtem kutakodni és akkor rátaláltam a TwitterBook-ra.


Én már eléggé szkeptikus vagyok a nagy nevekkel, de azért sokat vártam a Web 2.0 keresztapjától mint egyik társszerzőtől. Nos nem csalódtam! Sarah Milstein neve semmit nem mondott nekem elsőre, de rákeresve megtudtam hogy ővolt a Mssing Manuals egyik "fejlesztője" s ez egész jól hangzik a tech könyvek szerelmesinek.


Nem akarom megismételni a könyvet, nem is kell, 240 oldalt simán lelehet darálni pár óra alatt (már csak azé' is mert tkp csak 120 oldal, minden második oldal illusztráció). A lényeg az hogy tényleg meg lehet tanulni belőle hogyan lehet számodra is élmény a tweetelés. Ha te is használtad már, de nem éreztél rá, vagy még nem csevegtél, akkor érdemes figyelmesen is elolvasni. Ez viszont rengeteg időt vesz majd el tőled mivel sok hasznos oldalt, segédszoftvert és gondolkodni valót ad neked a könyv. Ha nincs sok időd, kezd a How to tweet-résszel. Fontos hogy tudd mit tweetelj, hogyan és milyen gyakran. Szerintem a legnagyobb probléma hogy sokan túl sokat tweetelnek. A legrosszabb amikor RSS2Tweet megy. Én le is álltam pl NyelvészJózsi vagy a UXFeed követéséről, mivel az állandó csevejük megtöri a flowt. Jobb ha valaki rendszeresen, naponta egyszer-kétszer, egymás után nyom pár tweetet, aztán majd visszajön. Az egyszerű retweet gombnyomogatás se hatásos mindíg, jó kommentelni hogy miért adod tovább az üzit, ennek is meg van a maga módja. Viszont jó ha valaki érdekes tartalmakat oszt meg (ehhez jól jönnek az url-rövidítők). Habár én nem szeretem személyes kommunikációra használni az oldalt, erre is lehet értelmesen, a többi követőt nem zavaró módon művelni, ezt is meg kell tanulni. Nem érdekel hogy a kedvenc filoszom mit ebédel és hol, de ha nem zavaróan adja a világ tudtára és nem közvetíti minden mozzanatát az előételtől az udítőig, akkor belefér.


A könyvben ajánlott eszközök segítségével megtalálhatod kiket kövess (ez talán a legnehezebb dolog), és egy kis gyakorlással hamarosan ráérzel mit érdemes tweetelni és hidd el előbb-utóbb akad aki követni fog téged is. Nem kell nagy dolgokra gondolni, inkább élvezzd. Nekem eddig bejött. Ha okosan kérdezel, még pár problémádat is megoldhatod. Nekem pl sikerült segítséget kapnom a ssh kulcsaim beállításához hogy Heroku-zhassak, ill egy jó könyvet találjak philosophy of technology témában.


A lényeg hogy nem észnélkül kell használni az oldalt és a hasonlóság ellenére nem áll a blog analógia, és nem is sms attól hogy 140 karaktered van. Inkább egy információs központ (hub), ahol sok érdekes dolog gyűlik össze, te pedig belekukkantol egy kis szeletébe, hozzáteszed a sajátodat és alakítod egy kis csoport világát. Nekem az egyetem folyosója jut eszembe, ahol üldögélve jöttek az emberek, váltottunk pár szót (mit olvasol, mit csinálsz, milyen órád lesz stb), majd be a könyvtárba tanulni és közben kalandozgattunk (te mit is olvasott X? na bele lapozok, Y mondta hogy Z órája fasza, ránzek a neten, jövőre én is felveszem stb). Szval biztos fasza social medi marketing cucc, és a csr netovábbja, de nekem inkább gondolatébresztő, lebilincselő szabadidős cucc és segít szakmailag képben maradnom.

Nincsenek megjegyzések: